Hoe begin je aan een ondernemingsplan?
Klaar met je artistieke opleiding, je zit met een sterk idee, en dan? Waar liggen je kansen en waar ben je goed in? Alles begint met een helder verhaal over jou en je werk dat to-the-point is en waarmee je anderen overtuigt. Of je nu je autonome werk wilt verkopen, een opdracht binnen wilt halen, een eigen project initieert of een organisatie wil opstarten: zorg dat je kunt vertellen wie je bent en wat je beweegt.
Maar als rasechte kunstenaar of creatieveling ben je niet noodzakelijk getraind in de zakelijke ‘musts’ van een onderneming.
Daarom pakken we de opbouw van een ondernemingsplan samen stapsgewijs aan.
Businessplan
Als je een plan maakt in het kader van een specifieke aanvraag (bijv. een krediet- of subsidieaanvraag), gebruik je steeds de voorziene template.
Voorbeelden zijn
- het inhoudelijk en financieel plan van Hefboom voor de aanvraag van een Cultuurkrediet
- de sjablonen van de verschillende types subsidies
Zelfs wanneer het niet verplicht is, kan een standaarddocument houvast bieden bij de opbouw van je ondernemingsplan. Je vindt deze op de sites van bijna elke financiële instelling maar ook bij VLAIO.
Businessmodel
Eens je begint na te denken over je ondernemingsplan, stel je jezelf onvermijdelijk de vraag hoe jouw onderneming waarde zal creëren en leveren én voor wie. Met andere woorden: wat is het businessmodel van je onderneming?
- wie zijn je beoogde klanten (segment)?
- wat bied je je klanten aan (waardepropositie)?
- hoe produceer je het aanbod (waardeketen)?
- waarom levert het winst op (verdienmodel)?
Ook hiervoor bestaan templates die je helpen je ideeën op een overzichtelijke manier te ordenen. Een veelgebruikt voorbeeld is het business model canvas van Osterwalder. Dat vat alle facetten die invloed hebben op het creëren van die meerwaarde samen in negen bouwstenen. Via deze tool wordt je business model op een beknopte en overzichtelijke manier in kaart gebracht.
Waaruit bestaat een ondernemingsplan?
Ongeacht de vorm en volgorde, komen gebruikelijk volgende elementen aan bod:
- Jouw missie & visie
- Je strategische doelstellingen
- Je operationele doelstellingen
- De ideale klant of doelgroep
- Een analyse van je concurrenten
- De beschrijving van je product of dienst
- De mensen waarmee je samenwerkt
- Hoe creëer je inkomsten?
- Wat is een juiste prijs?
- Een analyse van je sterktes en zwaktes
- Hoe ga je jezelf promoten?
- Het financiële plaatje
Beluister ook onze podcastaflevering: