"Ik wil coole dingen doen. Ik denk dat dat 25.000 euro gaat kosten. Mag ik 25.000 euro alstublieft?"

Deze vraag noemt onze freelance consulent Ken Veerman het archetype van het slecht geschreven subsidiedossier. Het is een zwakke sales pitch. Want wat kan een eventuele geldschieter hier in godsnaam mee? Het is een universele wet voor subsidie, maar ook verkoop, sponsoring of fondsenwerving: Geld krijg je niet zomaar.

"Hoe geraken we aan geld?" is dan ook de verkeerde vraag.

Geld krijg je in ruil voor waarde. En waarde bestaat niet in een vacuum. Zonder koper, geen verkoop. Het blijft in de cultuur soms een controversiële stelling (de "intrinsieke waarde van de kunst", weet je wel) maar vooraleer je geld kan vragen voor cultuur, moet het eerst wat waard zijn voor de tegenpartij. L'art pour l'art is dan niet voldoende.

Leertraject: je verdienmodel onder de loep

Voor elke culturele organisatie is financiering vinden een uitdaging. Zowel voor structurele inkomsten als voor het financieren van een project. In het leertraject: je verdienmodel onder de loep focus je samen met Ken Veerman en andere begeleiders op het potentieel van jouw eigen verdienmodel.

Laatste kans! Je kan je nog inschrijven tot woensdag 13 maart!

Daarom is storytelling essentieel. Het is uitleggen waarom je werk voor een ander belangrijk is. Mensen bekeren, begint immers bij mensen wíllen bekeren.

Het is dus niet voldoende dat jij zelf heel erg gelooft in wat je doet. Nee, pas als ook de ander het gaat geloven, kan je er geld mee verdienen. De meest interessante vraag is dan ook "Voor wie doen we het? En wat hebben ze nodig?"

Voor Cultuurloket ontwikkelde Ken Veerman daarom de Culturele Waardescan die je helpt om je culturele missie te koppelen aan je financieringsbronnen. Het hoeft niet te verbazen dat de klant in deze scan centraal staat. Want eens je weet voor wie je wil werken, wordt het makkelijker om je waarde uit te leggen. En dan pas kan je geld ophalen.

Pas als je je publiek goed kent, kan je groeien. Als begeleider tijdens het leertraject: je verdienmodel onder de loep en in zijn boek "Vertellers, Geen Verkopers" reikt hij daarvoor verschillende strategieën aan. Het publiek is de motor van je culturele organisatie. Als cultuurhuizen evenveel liefde aan de dag zouden leggen voor hun publiek als voor hun aanbod, dan zou de zaal elke dag vol zitten.

Bron: Ken Veerman. (2023, December 5). "Hoe geraak ik aan geld?" is de verkeerde vraag. www.kenveerman.com.

0