Praktische info

Datum: ma 27 februari, ma 6 maart, ma 13 maart, ma 20 maart en ma 27 maart (telkens 9-12u)
Locatie: fysiek + online
Prijs: €375
Doelgroep: individuen actief in de cultuursector
Niveau: ●●○○

Deze opleiding komt in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Meer info over de kmo-portefeuille vind je hier.

Versterk je kennis en vaardigheden

Sta jij in voor de personeelsadministratie van jouw organisatie? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Of begin je net op de personeelsdienst en wil je weten hoe het er in de cultuursector aan toe gaat? 

Tijdens deze vijfdaagse opleiding leer je de basis van personeelsadministratie. Op maat van de cultuursector bekijken we: 

  • Hoe je van start gaat met een medewerker.
  • Wat de wettelijke verplichtingen zijn.
  • Hoe je omgaat met de privacy van je medewerkers.
  • Waar je rekening mee moet houden bij internationale mobiliteit.

Dus, sta jij aan het roer van de personeelsdienst? En kan je wel een extra paar riemen gebruiken? Schrijf je via deze pagina in voor onze opleiding Personeelsadministratie binnen cultuurorganisaties. 

Programma

Dag 1: paritaire comités en cao’s 
— 27 februari 2023 van 9 tot 12 uur 

Wat zijn paritaire comités? Welk toepassingsgebied hebben de paritaire comité’s 227, 303, 304 en 329? En wat zijn de voornaamste collectieve arbeidsovereenkomsten die in deze paritaire comités werden afgesloten? 

Locatie: fysiek te Brussel 
Sprekers: Niek Verlinden (oKo), Jan Vermoesen (Mediarte) en Kristien Mussche (Sociare)

Dag 2: welke verplichtingen moet de werkgever in acht nemen bij de aanwerving en tewerkstelling van werknemers? (deel 1) 
— 6 maart 2023 van 9 tot 12 uur 

Nele Mertens neemt je mee van start tot het einde van een aanwerving. Waar moet je als onderneming mee rekening houden? Wat mag je als werkgever zeker niet vergeten? Nele vertelt je het allemaal in twee sessies. 

Locatie: fysiek te Brussel
Spreker: Nele Mertens (Acerta) 

Dag 3: welke verplichtingen moet de werkgever in acht nemen bij de aanwerving en tewerkstelling van werknemers? (deel 2) 
— 13 maart 2023 van 9 tot 12 uur 

Locatie: online
Spreker: Nele Mertens (Acerta) 

Dag 4: internationale tewerkstelling 
— 20 maart 2023 van 9 tot 12 uur 

Werkt jouw organisatie samen met buitenlandse cultuurwerkers? En vraag je jezelf af wat dat inhoudt voor je organisatie? Marie-Louise Reedijk legt je de grote lijnen van internationale tewerkstelling uit. Na deze sessie weet je waar je rekening mee moet houden op vlak van de verschillende arbeidsrechtelijke- en sociaalrechtelijke aspecten. Als afsluiter leer je over de werking van de dubbele belastingverdragen.  

Locatie: online 
Spreker: Marie-Louise Reedijk (Cultuurloket) 

Dag 5: HR en GDPR 
— 27 maart 2023 van 9 tot 12 uur 

Als medewerker van de personeelsdienst kom je in aanraking met persoonsgegevens. Dirk De Bot neemt je in deze sessie mee in de wereld van GDPR. Hij legt je uit waar je rekening mee moet houden wanneer je de gegevens van je personeel in handen krijgt. 

Locatie: online 
Spreker: Dirk De Bot (DPS4U)