Van idee tot realiteit: een succesvol project

Van een goed idee naar een realistisch en duurzaam project. Geen evidente oefening. Dat ondervond Jasmien Van Cleuvenbergen aan den lijve toen ze vzw Het Fluisterhuis opstartte. Het vormde meteen ook het onderwerp voor haar scriptie als student cultuurmanagement: wat zijn de drivers, drempels en succesfactoren bij beginnende ondernemers in de podiumkunsten?

Jasmien ontmoet Sarah en Jolien in het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Maar louter uitvoerend muzikant zijn is hen te beperkt. Uit hun gedeelde passie voor muziek, theater en verhalen ontstaat een idee, een droom. Als we nu eens samen een gezelschap oprichten dat voorstellingen maakt vol fantasie, muziek, theater en dans?  

Om dat idee concreet vorm te geven komen ze bij Cultuurloket terecht. Welke organisatievorm past het best bij ons en ons project? Hoe maken we van ons idee een leefbaar en duurzaam project? Een onderneminsgplan, hoe beginnen we daar in godsnaam aan?

Een aantal gesprekken met de consulenten van Cultuurloket helpt hen op weg. En ondertussen is vzw Het Fluisterhuis een feit. Ze stonden op de planken met verschillende voorstellingen en werken momenteel aan een nieuwe: 'Lila'. 

In dezelfde periode studeert Jasmien Cultuurmanagement aan de universiteit Antwerpen. Ze vroeg zich af of de drempels en moeilijkheden die ze zelf ondervond bij de opstart van het project ook voor anderen golden.

En dat vormt het onderwerp van haar masterscriptie. Ze onderzocht wat de drivers, drempels en succesfactoren zijn bij beginnende ondernemers in de podiumkunsten.

Jasmien komt tot de vaststelling dat de belangrijkste motivatie of drivers om te ondernemen in de podiumkusnten artistieke ambities, autonomie, erkenning, positionering en maatschappelijk engagement zijn. Maar ook werkloosheid of gebrek aan werkgelegenheid en professionalisme in de sector spelen een rol.

Beginnende ondernemers stuiten het vaakst op de deze drempels: gebrek aan kennis, vaardigeheden en arvaring, hoge productiekosten, de huidige beleveniscultuur, het onderwijs m.b.t. ondernemerschap en het overheidsbeleid.

De belangrijkste succesfactoren zijn de inhoudelijke kwaliteit en marktgerichtheid van het product, een gedeelde artistieke missie en visie, toegang tot financiering, financieel manamgment, kennis, vaardigheden en ervaring van het team, teambuilding, cultural governance, markt- en veldanalyse, partners, netwerk, een gusntige marktsituatie, erkenning van de peers en overheid en het inspelen op maatschappelijke tendensen.

Het volledige onderzoek kan je hier lezen.

Heb je zelf ook vragen of nood aan zakelijke ondersteuning? Maak een afspraak. De consulenten van Cultuurloket helpen je graag verder.

x

Cookies

Deze website gebruikt zowel functionele als niet-functionele cookies. Voor het plaatsen en uitlezen van niet-functionele cookies hebben wij uw voorafgaande toestemming nodig; voor functionele cookies niet. U kunt het gebruik van cookies later nog wijzigen en uw voorkeuren aanpassen.
Meer info in ons Cookiebeleid.
Akkoord