Problemen bij het inklaren of uitklaren

De documenten voldoen niet

Voldoen de documenten die de goederen begeleiden niet of zijn ze verkeerd ingevuld (bijvoorbeeld een verkeerd aantal)? Dan kun je altijd de nodige documenten voorzien of de fout herstellen binnen een bepaalde termijn via een douane-expediteur. Je kunt op dat moment zelfs de status wijzigen van tijdelijke naar definitieve invoer en omgekeerd.
Gebeurt dit niet binnen die bepaalde termijn? Dan worden de goederen aangeslagen (‘douanebeslag’). Dat beslag kan ernstige gevolgen hebben omdat de bewaring meestal niet in goede condities gebeurt. Bovendien voorziet de verzekeringspolis meestal dat ze geen schade dekt die wordt opgelopen tijdens het douanebeslag.
Kijk zeker de douanedocumenten bij ontvangst na en controleer op het aantal volumes en stuks. Bij eventuele wederuitvoer moet dat conform aan de invoer zijn.
 

Bijkomende vragen door de douane

In veel gevallen, zeker bij tijdelijke invoer van kunst, zal de douane je vragen stellen over bijvoorbeeld de identiteit van de bestemmeling of bijkomende bewijzen vragen over de uiteindelijke bedoelingen met de (tijdelijk) ingevoerde goederen. Zorg dat je voor die gevallen altijd een tentoonstellingscontract of een leenovereenkomst hebt, liefst in een taal die zij begrijpen. Je bent ook het best aanwezig bij het nazicht van de lading zodat je onmiddellijk kunt antwoorden op de vragen van de douane.
Om die redenen regel je beter dat het transport kan worden ingeklaard op een plaats zo dicht mogelijk bij de eindbestemming.



 

x

Cookies

Deze website gebruikt zowel functionele als niet-functionele cookies. Voor het plaatsen en uitlezen van niet-functionele cookies hebben wij uw voorafgaande toestemming nodig; voor functionele cookies niet. U kunt het gebruik van cookies later nog wijzigen en uw voorkeuren aanpassen.
Meer info in ons Cookiebeleid.
Akkoord