Remix-cultuur, artificiële intelligentie,…
Creativiteit in tijden van digitalisering: copyright vs remixcultuur
Remixes maken van werk dat al bestond, ook soms het betere knip- en plakwerk genoemd. Naar het schijnt bevat tegenwoordig meer dan de helft van alle muziekalbums samples van andere songs.
De beschikbaarheid en de bewerkbaarheid van die samples in digitale vorm leidt tot ongebreidelde creativiteit. Hetzelfde geldt voor digitale foto’s, filmpjes en andere vormen van digitale creaties. Creatieven zijn remixers geworden. Kopiëren, knippen en plakken is niet alleen mogelijk, maar zelfs poepsimpel geworden.
En copyright? Door sommigen wordt dat nu gezien als een poging om ouderwetse hiërarchieën te behouden, materialen af te schermen en ze uit het palet van de remixer te verwijderen. Je mag er van denken wat je wil, maar het is wel een trend die je niet kan negeren in de hoop dat hij vanzelf weer verdwijnt.
Er zijn ondertussen zelfs organisaties die de remix-trends omarmen Neem bijvoorbeeld het Open Access-project van het Smithsonian Institution. The Smithsonian Institution heeft 2,8 miljoen hoge- en tweedimensionale afbeeldingen uit al zijn collecties op een open en vrij toegankelijk online platform uitgebracht. Bezoekers worden uitgenodigd om deze afbeeldingen gratis te bekijken en te downloaden. Ze mogen er met andere woorden mee doen wat ze willen. https://www.si.edu/openaccess
Dit illustreert perfect de nieuwe rol die musea en andere poortwachters van kunst kunnen spelen: de remixcultuur omarmen in plaats van ertegen te vechten. Hoe kunnen die creatieven dan nog geld verdienen met hun intellectuele eigendom? Een simpele vraag, waar momenteel nog altijd geen eenduidig antwoord op is. Iedereen kan en zal creëren.
Daarbij is de notie van copyright niet meer wat ze was en wordt het samplen, integreren, en mash-uppen, eerder de regel dan de uitzondering. Je kunt dat niet tegenhouden en moet kijken hoe je dat voor jezelf best gebruikt en omarmt. De populaire website openculture.com legt de nadruk op gratis online films, kunst[, boeken, muziek enz.
Virtuele evenementen
In het voorjaar van 2020 werd onze hand een beetje geforceerd: niet alleen in de zakelijke wereld en in het onderwijs, maar ook in de evenementensector moesten evenementen ineens online gaan. Wat kunnen we leren uit de periode dat evenementen noodgedwongen online plaatsvonden?
- De toekomst van evenementen is hybride. Veel muziek-, kunst- en filmliefhebbers zijn nu gewoon geraakt aan de mogelijkheid om achteraf de video van het event te kunnen bekijken op een moment dat ze daar tijd voor hebben. Dat is niet alleen aantrekkelijk voor wie er niet bij kon zijn, maar ook voor wie het achteraf nog eens wil herbeleven.
- Ook weer geleerd uit de periode dat we allemaal op Zoom zaten: het is belangrijk dat deelnemers zich registreren, al was het maar om zoombombing te vermijden. Ik stuur ze daarvoor bijvoorbeeld via eventbrite. Dit is een opportuniteit voor je online promotie: je kan voor en na het event nog veel waardevolle contactmomenten creëren bijvoorbeeld via dienstmededeling-achtige emails.
- Onderschat de verwachtingen rond virtuele en hybride events niet. Over het algemeen is een virtueel evenement meer dan een eenvoudig webinar waarin iedereen een livestream bekijkt. Virtuele evenementen proberen andere elementen van persoonlijke evenementen op te nemen, zoals netwerken, sponsoring, Q&A, break-out rooms
Inspiratie: kunst met en door robots en AI
Is kunst gemaakt met behulp van computers of robots nog steeds kunst? Wil je zelf eens spelen met artificiële intelligentie? De website Bored Humans heeft een hele catalogus met AI-creators. Een paar voorbeelden: ▪️
- AI Paintings - maakt kunst. ▪️
- Story Generator – vertelt een verhaal.
- Lyrics Generator - schrijft liedjes. ▪️
- AI Dreams – toont waar computers over dromen
- Poëziegenerator - is een dichter
- Joke Battle – vertelt moppen die grappiger zijn dan die van jou ▪️
- AI Music – maakt muziek
- Ad Slogan Generator – maakt gratis slogans voor jouw bedrijf, merk of product.
- Chat Bot – praat met jou over gelijk welk onderwerp.
https://boredhumans.com/ Over de kwaliteit kan je discussiëren. Over het vermogen tot ontroeren, raken, ook. Spelen we hiermee enkel voor de kunst, of zit er ook echt waarde in?
Digitale kunst, zelfs kunst die is gegenereerd door of met behulp van AI, kan tegenwoordig een zeldzaam en waardevol verzamelobject worden. En met waardevol bedoel ik: niet alleen uitgedrukt in euro’s maar ook als verzamelobject, als hebbeding, als iets wat ons roert en raakt.
Neem bijvoorbeeld dit werk: AI Nude Portrait # 1 van Barrat. Dit digitale kunstwerk werd onlangs verkocht voor 12.000 dollar. Terwijl het twee jaar geleden verkocht werd voor 80 dollar. Creatieven moeten zich niet afzetten tegen nieuwe technologie, ze moeten die nieuwsgierig ontdekken en proberen om zich die eigen te maken. Het traditionele werk en de nieuwe technologie zijn perfect met elkaar te verzoenen. Het vergt alleen een openheid van geest om het banale te overstijgen of een plaats te geven.