Bij het uitsturen van je facturen ga je ervan uit dat je klanten ze tijdig betalen. Met welke betalingstermijn hou je rekening?

Je hebt geen algemene wetteljke betalingstermijn die op alle facturen van toepassing is. Bij facturatie aan je klanten bestaat een verschil in de regels of je factureert aan een onderneming (b2b) of aan een consument (b2c).

In je algemene voorwaarden kan je clausules opnemen die bepalen binnen welke termijn je klanten je facturen dienen te betalen. 

B2C regeling

Als je aan een particulier of consument een dienst levert of iets verkoopt, respecteer je een redelijke betalingstermijn.

Vaak krijg je bij een koop of dienst meteen uitbetaald, maar dat is niet altijd het geval. Als je hiervan afstapt en de betaling later (of in schijven) gebeurt, dan neem je dit duidelijk op in de algemene voorwaarden.

Wil je meer weten over wat je moet doen als een klant (consument) niet betaalt? Lees dan zeker ons artikel daarover. 

B2B regeling

De wettelijke betalingstermijn is 30 kalenderdagen. Van deze termijn kan je contractueel afwijken (bv. in je algemene voorwaarden) tot een betalingstermijn van maximum 60 kalenderdagen.

De betalingstermijn begint normaal te lopen vanaf de dag van de ontvangst van de factuur door de klant of vanaf de dag waaorp je de goederen of prestaties levert als dit gebeurt nadat je de factuur al verzonden hebt.   

Hoe ga je om met facturen en betalingstermijnen ?  

  • Ga na wat er in je ‘algemene voorwaarden’ staat rond de betalingstermijnen en sancties.  
  • Stel je factuur op tijd op. Wil je meer weten over factureren, klik hier
  • Zorg er voor dat de klant precies weet tegen wanneer en op welke rekening de betaling moet gebeuren.  
  • Ga na of de betalingen ook effectief zijn uitgevoerd. 

Toch geen betaling ontvangen? Dan kan je je klant in gebreke stellen wegens niet-betaling. De FOD Economie heeft hiervoor een modelovereenkomst om je daarbij te helpen.

Wat kan je doen bij een conflict?

Bij problemen met betalingen van je klanten kan je overgaan tot een bemiddeling. De FOD Economie legt uit wat een bemiddeling is en hoe het jou kan helpen.

1