Redactionele content zorgt voor gratis aandacht in geschreven pers, op de radio of op tv.  

Het publiek dat je kan bereiken via de media is vaak veel groter dan het publiek dat je op eigen kracht en via eigen kanalen bereikt. Daarom doe je er goed aan een persstrategie te ontwikkelen. 

Nieuwswaarde

Een belangrijk stuk van de pers is gericht op het brengen van nieuws. Jouw boodschap is dus alleen maar interessant als er genoeg nieuwswaarde in zit die het publiek van de zender, krant of tijdschrift kan interesseren. Daarbij geldt dat zonder een voldoende schaalgrootte of ‘spektakelwaarde’ of originaliteit het quasi onmogelijk is om in de aandacht te komen. Een aankondiging van een concert in een concertzaal op zichzelf is niet interessant voor een nieuwsredactie, een festival met 80.000 bezoekers of een uniek evenement zoals een herdenking van de bevrijding in de tweede wereldoorlog kan dat wel zijn. 

De nationale media bereiken is vaak onbegonnen werk. Maar gelukkig zijn er ook regionale nieuwsredacties, regionale tv-zenders en regionale radio’s die misschien wél interesse hebben.

Daarnaast zijn er ook gespecialiseerde media en programma’s waar je kan op mikken. Als je een origineel museum concept bedenkt waar enkel kinderen binnen mogen en niet hun ouders dan is dat misschien iets waar een woensdagnamiddag programma op Radio2 iets over kan brengen. Je originele interpretatie van recent teruggevonden partituren uit de 17de eeuw is wellicht meer iets voor Klara. 
 
Een persstrategie bestaat enerzijds uit een analyse van de boodschap die je hebt en voor welk publiek die interessant is en anderzijds uit een analyse van het medialandschap en welke media dat soort publiek en/of die thema’s benaderen.

Vervolgens probeer je zo gericht mogelijk te communiceren naar de journalist of redactie in kwestie. Een mail gericht aan info@ van een krant zal er veel langer over doen om bij de juiste persoon terecht te komen of misschien zelfs helemaal geen respons opleveren. Als je niet door te netwerken bij de juiste persoon geraakt, kan je nog altijd online opzoeken of een telefoontje doen naar de redactie om te weten te komen wie waarin de lead neemt. 
 

1